Visie op onderwijs

________________________________________________________________

Ons kindcentum is de plek waar kinderen voor een groot deel de basis leggen voor hun verdere leven. De plek waar ze leren wie ze zijn en ontdekken welke kwaliteiten ze hebben. Binnen deze gemeenschap leren we met en van elkaar, kinderen en volwassenen. We helpen de kinderen in hun ontdekkingsreis en reizen met ze mee. Dat doen we door kinderen de ruimte te geven om steeds nieuwe ervaringen, kennis en vaardigheden op te doen die aansluiten bij hun ontwikkeling in een rijke speel- en leeromgeving.

Jonge kinderen zijn van nature creatief en staan nieuwsgierig in de wereld. Ze willen graag leren, stellen veel vragen en weten intuïtief wat ze nodig hebben. Leren kan en doe je overal. Wij vinden dat je die creativiteit moet koesteren en dat je dat als kindcentrum moet stimuleren.

De medewerkers, ouders en alle andere betrokkenen, zijn ervoor om hen daarbij te helpen, zodat kinderen hun kwaliteiten ontdekken en hierin groeien. Zo leren we kinderen hoe zij zelf, maar ook samen met anderen, goede mensen kunnen zijn in de wereld van vandaag, morgen en in de toekomst.

___________________________________________________________________________

1. Het kind – wat wij kinderen gunnen

We weten steeds meer over kindontwikkeling en wat kinderen nodig hebben om te groeien. Veel liefde, een goede gezondheid. Geborgenheid en veiligheid. Vertrouwen in hun ontwikkelkracht. Uitdaging en inspiratie om de wereld in te gaan en verder te ontdekken. We gunnen onze kinderen een goed gevulde rugzak. Vol betekenisvolle ervaringen, relevante kennis en vaardigheden. We gunnen hen vooral dat ze leren gedijen in de constant veranderende wereld. En daar vol zelfvertrouwen en zelfstandig in willen gaan. We gunnen kinderen dat ze emotioneel veerkrachtig worden en nieuwsgierig en onderzoekend blijven naar wat er om hen heen gebeurt. We willen hen graag ondersteunen in het oplossen van grote en kleine problemen en met plezier zichzelf leren kennen. We nemen kinderen serieus, luisteren en hebben vertrouwen in hen, geven ze eigenaarschap over hun leren en de ontwikkeling die zij maken. Dat is nogal wat… hoe gaan we dat waarmaken?

Wereldsonderwijs wil een omgeving creëren die gastvrij en uitnodigend is. Kinderopvang en onderwijs verenigt in drie werelden, afgestemd op de ontwikkelingsniveau en behoeften van kinderen.

De wereld van IK

De wereld van WIJ

De wereld van ZIJ

2. De organisatie – leer onze werelden kennen

De wereld van IK: 0 – 6 jaar

De wereld van IK is klein en veilig. In deze wereld leer je jezelf kennen. We laten ons inspireren door de pedagogische visies van en Emmie Pikler en Loris Malaguzzi. Volgens Pikler worden alle kinderen leergierig en nieuwsgierig geboren. Je baby ontwikkelt zich het beste als hij zoveel mogelijk zelfstandig, op eigen initiatief en in eigen tempo de wereld en zichzelf kan ontdekken. Hierbij staan bewegen, spelen en verzorgen centraal. Maar het belangrijkste is een goede hechting tussen de baby en zijn verzorgers. Om vrij te bewegen en zelfstandig te spelen en leren moet een kind zich veilig en vertrouwd voelen.

De wereld IK locatie Binnenmeer start vanaf 2025. Deze bestaat uit een babygroep voor 8 baby’s en een peutergroep van 16 peuters. De kinderopvang is onderdeel van Kinderopvang De Wereld. Deze is net als het onderwijs onderdeel van stichting Tabijn.

Kinderen hebben een natuurlijke drang om te leren en te communiceren. Dat leert ook Malaguzzi ons. Peuters en kleuters zijn geboren onderzoekers en ze hebben wel honderd talen waarin ze zich kunnen uitdrukken. We gaan kijken naar wat ze kunnen en sluiten daar graag bij aan. Leren gebeurt in deze fase vooral door te doen. Daarom is het belangrijk dat we peuters en kleuters interessante materialen en ervaringen aanreiken, waarmee ze zelf kunnen experimenteren. We gaan erop uit en luisteren en observeren veel.

De ruimte is een belangrijke pedagoog. Dat is zichtbaar in de inrichting van onze ruimtes. Die nodigen uit tot spel en onderzoek. Ook de kinderen zijn elkaars pedagoog. Kinderen leren veel van en met elkaar. Leren door na te doen, uit te proberen, naast en met elkaar te spelen. Met elkaar om te gaan en verschillen te er- varen. En tot slot zijn de volwassenen in de omgeving van de kinderen ook belangrijke pedagogen. Dat zijn niet alleen de pedagogisch professionals, maar iedereen in de omgeving van onze kinderen kan een inspirerend rolmodel zijn en bijdragen aan een veilige, gezonde en inspirerende kindontwikkeling.

De wereld van WIJ: 6 – 9 jaar

De wereld van jonge kinderen wordt vanzelf groter. Kinderen tussen 6 en 9 jaar leren lezen en schrijven, dat opent een nieuwe wereld voor hen. Kinderen worden zich bewuster van de kinderen om hen heen, leren zich beter in te leven. Ze gaan meer samenwerken, meer rekening met elkaar houden. Ze leren abstracter en logischer denken en gaan anders naar de wereld kijken. Ze ontwikkelen strategieën om dingen te onthouden. Spelregels worden belangrijk. Het besef van winnen en verliezen, van leven en dood, van droom en werkelijkheid wordt groter.

Daar sluiten we graag bij aan. We gaan verder naar buiten, we halen de wereld iets meer naar binnen. In de ochtenden gaan we aan de slag met rekenen en taal. In de middagen gaan kinderen aan de slag in ateliervorm. Groepsoverstijgend ontdekken en ontwikkelen kinderen hun talenten op gebied van wereldoriëntatie, burgerschapsvorming, muziek, dans, drama, koken, techniek et cetera. Ook taal en begrijpend lezen maakt onderdeel uit van het aanbod in de ateliers.

De wereld van ZIJ: 9 – 12 jaar

Kinderen gaan op zoek naar hun sociale identiteit. En gaan nadenken over hoe anderen hen zien, over bij welk groepje ze horen en waarom. Ze kunnen hechte vriendschappen aangaan. Ze leren steeds meer dingen zelfstandig te doen: omgaan met geld, zelf oversteken, met de fiets op pad. De wereld wordt groter: Sommige kinderen maken zich enorm druk over de klimaatverandering of dierenleed. Ze worden kritischer, meer oordelend en krijgen belangstelling voor seksualiteit. Sommige kinderen komen al wat in de puberteit en kunnen dwars, lusteloos of negatief zijn. Maar kinderen krijgen vooral meer zelfkennis en zicht op de wereld om hen heen.

Deze nieuwe fase in kindontwikkeling vraagt deels een vertrouwde aanpak. Ook bij deze kinderen werken we in de ochtenden aan de kernvakken en in de middag in ateliers. We laten kinderen nadenken over keuzes die ze kunnen maken, die hun leven kunnen beïnvloeden.

Over wat ze willen, kunnen en doen. We werken aan een gezond en realistisch zelfbeeld. Zodat kinderen weten waar ze goed in zijn, waar ze hulp kunnen vragen en waar ze andere strategieën kunnen inzetten. Kinderen kunnen ontdekken waar hun interesses liggen, waar grenzen liggen en hoe ze fijne nieuwe ervaringen op kunnen doen.

Ik, wij, zij: Ruimte voor ontwikkeling in een stevige structuur

Al onze plannen zijn geen garantie voor een probleemloze ontwikkeling. Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en eigen tempo. Veel factoren beïnvloeden die ontwikkeling, kinderen zijn niet maakbaar. We willen dicht bij die kindontwikkeling blijven en kinderen en onszelf uitdagen en ons steeds verwonderen over wat er gebeurt.

We streven een brede ontwikkeling na: van motoriek tot abstract logisch denken, van het begrijpen van de wereld tot expressie.

In onze kindcentra zal veel aandacht zijn voor motoriek en breinontwikkeling. Bewegen geeft plezier en doet de verbindingen in het brein groeien. Vaardigheden worden aangeleerd, kennis wordt opgeslagen, gebruikt en gecombineerd met eerdere en nieuwe ervaringen.

Kleuters leren met hun lijf en zintuigen, maar ook oudere kinderen zijn gebaat bij veel beweging en afwisseling. Het stimuleert hun betrokkenheid en de samenwerking van de hersenhelften. Beweging is de basis voor leren.

Ruimte voor een brede ontwikkeling betekent vrijheid bieden aan kinderen en teamleden. In een structuur die stevigheid biedt aan het geheel. In die stevige verbinding kan vrijheid ontstaan.

Een stevig fundament, dat is waar we op bouwen. We werken aan een professionele cultuur waarin we met elkaar groeien en onze kwaliteiten verbeteren. Dat betekent ruimte voor dialoog, ruimte voor verwondering. Ruimte om dingen mis te laten gaan en daar samen sterker van te worden. In verbinding, soms vertragend, onderzoekend.

We willen dat kinderen, ouders en teamleden ervaren dat ze er niet alleen voor staan. We doen het samen en staan met elkaar als professionals om het kind heen. Navigeren door een deels onbekende wereld, waarvan we nog niet weten wat die ons brengen zal. In een herkenbare structuur en dagritme.

Binnen Wereldsonderwijs worden kinderen niet met elkaar vergeleken maar volgen we ieder kind in zijn eigen groeiproces. Kinderen hebben een portfolio waarin ze hun ontwikkeling samen met de leerkracht en ouders vastleggen en volgen. We werken vanuit het onderwijskwaliteitssysteem van Focus PO, waarmee we zicht houden op de ontwikkeling  op school-, leerjaar- en kindniveau. Daarbij hanteren wij het kindvolgsysteem IEP, waarbij de focus ligt op groei en ontwikkeling van het kind. Toetsen en testen gebruiken we alleen om ons aanbod goed te kunnen afstemmen op dat wat de kinderen nodig hebben. We bespreken met kinderen wat ze geleerd hebben en welke volgende stap ze willen maken of gemaakt kan worden.

3. Het aanbod – de wereld als ons toneel

De wereld is ons speelveld. Van klein en veilig voor baby’s, peuters en kleuters naar groot en uitnodigend voor de grotere kinderen. Die wereld verandert voortdurend. Onze kinderen leven in een andere wereld, dan de wereld waarin wij opgroeiden. We kunnen de wereld niet veranderen, of veranderingen stopzetten. We kunnen de wereld wel een stukje mooier maken. Lesgeven doet ertoe, met name om de aandacht van kinderen te vestigen op de wereld en wat de wereld van hen vraagt. In de ochtenden bieden wij de kinderen van leerjaar 3 t/m 8 de basisvakken rekenen, leren schrijven en spelling aan. Kinderen moeten de wereld kunnen duiden en hebben deze belangrijke vaardigheden nodig.

’s Middags bieden wij het thematisch aanbod in ateliers vanuit de Noordwijkse Methode en werken de kinderen aan hun algemene ontwikkeling in vakateliers. De Noordwijks Methode is gebaseerd op universele leerprincipes, evidence based leerstrategieën en wetenschappelijke inzichten en is een manier van werken waarbij het onderwijs aan kinderen meer betekenisvol en in samenhang wordt vormgegeven. Binnen het atelierwerk worden de leerlijnen van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek, koken, kunst- en cultuur, ICT vaardigheden en burgerschapsvorming geborgd.

Voor 17 VN- doelen van duurzaamheid is aandacht binnen dit het aanbod. Op het niveau van de kinderen, met de kinderen. We willen kinderen laten zien waar ze wonen, met wie ze wonen. En hoe we samen op een democratische manier kunnen bijdragen aan het schoner, mooier, fijner maken van de stukjes wereld waar wij invloed op hebben.

De 17 doelen van duurzaamheid – SDG’s

Deze doelen zijn ontwikkeld om tegen 2030 een groenere, eerlijkere en betere wereld te bouwen. We hebben allemaal een rol bij het bereiken ervan, volwassenen, jongeren, maar ook jonge kinderen. Bewustwording vanaf jonge leeftijd draagt bij aan inzicht over de essentie van de doelen, wat ze betekenen en wat je eigen bijdrage kan zijn in dat stukje wereld waar jijzelf invloed op hebt.

Met deze doelen is er de hoop om in 2030 een duurzame wereld voor iedereen bereiken, waarin niemand wordt buitengesloten. In 2015 hebben alle 193 landen die lid zijn van de Verenigde Naties (VN) de Sustainable Development Goals aangenomen. De doelen gelden voor alle landen en voor alle mensen. De 17 doelen hangen zichtbaar in het nieuwe gebouw en zijn verwerkt in ons aanbod.

Dit zijn de Sustainable Development Goals – SDG Nederland

Voel je thuis

Als teamleden en ouders zich goed voelen in een organisatie, weten kinderen zich veilig en gedragen. Kennis en competenties groeien het best als leren participatief en in dialoog met elkaar en de gemeenschap gebeurt. Onze kindcentrum is gastvrij en open. Een plek waar je kunt ontmoeten. Wij willen ervoor zorgen dat iedereen zich thuis kan voelen. Het aanbod voor kinderen is uitdagend en plezierig. Ingebed in het leven, in de sociale structuur van de wijk en onderdeel van de wereld om ons heen.

Wereldsonderwijs vraagt wel om commitment. Ouders en teamleden die zich verbinden met het kindcentrum en de visie op opvoeding en ontwikkeling. Die deze visie onderschrijven en blijven onderzoeken. We willen onszelf en elkaar uitdagen. We gaan samen op pad. Om het zo goed mogelijk te doen, vooral ook in de ogen van de kinderen.

We gaan nieuwe dingen ontdekken, herinneringen maken, waardevolle dingen doen, samen. Zodat onze kinderen hun wortels én vleugels verstevigen. Wortels om beter op eigen benen te kunnen staan en vleugels om uit te durven vliegen in onze grote, avontuurlijke wereld.